Tuesday, July 22, 2008

La Tahzan wahai Jiwa

Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.(QS. 3:139)

Berat kepala apabila memikirkan terlalu banyak kerja yang perlu disiapkan. Sebagai seorang pelajar dan pekerja sepenuh masa, tugas sebagai daie perlu diutamakan. Berjuang sebagai pejuang di jalan ALLAH bukanlah sesuatu yang mudah. Kenikmatan dan kemanisan akan dirasai sekiranya tugas yang dilakukan adalah ikhlas dan semata-mata mengejar keredhaan ALLAH S.W.T. Dalam memenuhi tugas untuk memberi kefahaman Islam kepada masyarakat perlu ada sifat sabar. Sabar apabila diuji dengan ujian kewangan, sabar apabila ditekan oleh keluarga, sabar dengan kesibukan masa, sabar dengan penyakit yang dialami dan sabar dengan kealpaan sahabat yang banyak alasan apabila diminta berjuang. Namun, itulah lumrah kehidupan.

Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak berapa jauh pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka. Mereka akan bersumpah dengan (nama) Allah: `Jikalau kami sanggup tentulah kami berangkat bersama-samamu`. Mereka membinasakan diri mereka sendiri; dan Allah mengetahui bahwa sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta.(QS. 9:42)


Kita hanya hamba ALLAH yang kerdil. Bukan manusia ma'sum. Bisikan syaitan sentiasa menguji naluri kita sebagai seorang muslim yang telah berbaiah. Apabila diminta untuk mengadakan aktiviti berdakwah yang memerlukan perngorbanan masa bersama suami dan keluarga, ramai yang menarik diri terlebih dahulu. Jiwa rasa tertekan. Hati ingin menjerit dan melenting. Aku tidak mampu berdiri sendiri dengan mengharapkan sokongan anggota badanku sahaja. Perasaan negatif menghembuskan bisikan agar aku juga menarik diri dalam medan dakwah. Namun ALLAH kurniakan aku sahabat yang sentiasa menyokong ku walaupun jarak hubungan membatasi waktu untuk kerap berjumpa. Ayat-ayat nan indah menusuk kalbu apabila emel dari beberapa sahabat mengubat kedukaan yang lara.

dari sumayyah

"Nurul Najmin & sahabiah2 yang dikasihi fillah~
terkadang dalam perjuangan kita merasa lelah...
maka, pada Allah lah tempat pengaduan yang terbaik...Allah Maha Mendengar
walau sekecil mana usaha perjuangan kita, namun....ia tetap perlu kepada sebuah kekuatan...kekuatan yang tidak sedikit kerana kita manusia hina yang lemah & kerdil. Mohonlah dengan sesungguhnya pada Rabbul Izzati. InsyaAllah selagi mana kita di landasan perjuangan Islam, moga2 kita senantiasa diiringi doa-doa dari sahabat-sahabiah baik yang dikenali atau tidak.


cahaya bintang yang bergemerlapan,


terkadang jua kita terpaksa tunduk untuk mengaku kelemahan diri..berterus terang dan jujurlah pada kemampuan. tidak salah untuk kita suarakan luahan hati kita. Moga-moga segalanya yang terbaik & kita akan terus beroleh kekuatan untuk menghadapi perjuangan di hari mendatang.
Allahumma Thabit Qulubana A'la Dinnik wa a'la Tho'atik
(^_^)"

dari adlin

Min, paling penting ialah kebergantungan kita dengan Allah SWT serta yakin dengan janji Allah atas segala apa yang telah kita usahakan, sumbangkan, hatta atas segala pengorbanan yang telah kita lakukan. setiap insan punyai kadar kemampuan tersendiri dan hanya kita dan Allah sahaja yang lebih memahami diri kita sendiri berbanding orang lain.. InsyaAllah Allah sentiasa bersama2 hamba yang sentiasa mengingatiNya..menitiskanlah air mata mengadu kepadaNya~ wAllahu 'alam.. - bukan org selayaknya utk berkata2 tentang perjuangan..tp melalui perkongsian dgn sahabat, sedikit sebanyak menyuntik semangat untuk terus berjuang - sayang min, sayang sumay, sayang zfa, sayang semua sahabat2...alin rindu saat manis bersama yang kini menjadi kenangan dan bekalan meniti perjalanan perjuangan...

dari Zifa

Masing2 ada cabaran yang tersendiri untuk meneruskan perjuangan yang bentuk dan keadaannya kadang2 mmg tak tercapai akal.. Tapi seorg shbt pernah pesan.. “Itulah perjuangan yang kita sebut2…” bila terasa cabaran dan rintangannya, maka, itulah perjuangan yang kita sebut2 tu.. Kan disebutkan dalam Quran, yang boleh di’quote’ dengan ayat yang mudah…“kalau yang kita seru itu mudah, dan dekat perjalanannya, maka mereka akan mengikutimu..” So, tak peliklah kalau org takmo ikut.. dan satu lagi motivation zifa ialah.. selalu cakap kat diri sendiri, kalau takmo berjuang pon takpe, tapi yang rugi diri sendiri.. so, kalau org lain takmo berjuang, mereka yang akan rugi.. sumhow, baru takkan rasa hampa dengan manusia (walaupon dh ingatkan mereka, dh ajak, tapi takmo jugak..atas alasan2 masing2..) sbb yang akan dapat manfaat dari perjuangan kita adalah diri kita sendiri jugak..

Tak dinafikan cabaran s org single.. org assume kita mcm robot, takde alasan untuk tolak kat org lain.. sampai satu ketika, rasa nk mogok je, takmo buat keje.. (sbb rasa kenapa asyik aku je.. org lain bersenang lenang dengan keluarga dan kerja dunia).. tapi bila pk balik, mmglah taknak pon takpe, tapi yang rugi diri sendiri.. Min, above all.. kita mmg kena kuat.. siapkan bekalan sebanyak2nya..jangan sesekali abaikan keluarga dan study. insyaALLAH perjuangan itu sendri ada keberkatannya kalau kita jaga hubungan dengan parents, apatah lagi hubungan dgn ALLAH. Apa yang kita korbankan (harta, kerehatan, masa, perasaan hatta nyawa), kita yakin ALLAH akan ganti dengan syurgaNYA.. nak rasa terseksa kat dunia ni pon, takde manfaatnya sbb matlamat kita, perjalanan kita jauh lagi.. yang kita kejar adalah syurga ALLAH..

Kalau perlu, take a pause, but make sure not too long.. bukan mencari kerehatan tapi untuk muhasabah semula.. kenanglah kegagahan kita sewaktu di kampus..yang dulu diberi apa saja, kita wala’. Itulah antara bekalan yang kita dapat masa di kampus dengan shbt2.. kenapa dulu kita begitu gagah untuk berjuang, tapi kini masing2 seolah2 tercari2 kekuatan untuk berjuang..? “maka, itulah perjuangan yang kita sebut2..” insyaALLAH doa sentiasa mengiringi..Moga benar kita akan bertemu secara azali di syurga ALLAH.. amiin

Syukran Jazilan Kathiran sahabiah. Semoga ukhwah yang dipta menjadi perangsang untuk berlumba-lumba mendapat keuntungan dalam perniagaan Akhirat dan semoga dengan ukhwah yang dibina atas nama Ilahi akan segar dalam sanubari.


No comments: