Tuesday, July 15, 2008

DEBAT ANWAR DAN SHABERRY

Tepat jam 9 malam, 15 Julai 2008 di tv 9 dekat dihati.... kita dapat menyaksikan perdebatan secara langsung antara Dato' Seri Anwar Ibrahim (DSAI) dan Menteri Penerangan, Ahmad Shaberry Chik berkenaan dgn tajuk "Hari ini bentuk kerajaan, esok turun harga minyak".
Tidak perlu saya mengulas panjang kerana rata-rata rakyat Malaysia yang celik minda nya dapat menilai yang mana kaca dan intan permata. Sekiranya saya berdiri di pihak pro kerajaan, saya sendiri malu dengan hujah yang diutarakan oleh Ahmad Shaberry Chik.
Berbalik pada Debat mlm tadi, DSAI sememangnya quite well prepared dengan nota dan fakta manakala Ahmad Shaberry Chik tiada hujah-hujah yang bernas dan tidak intelektual. Semuanya hujah-hujah yang kita selalu baca dalam suratkhabar yang sememangnya sudah basi ditelan dek zaman. Apabila ketandusan modal serangan peribadi pula yang diberikan tetapi DSAI tetap cool dan bijak untuk menangani Shabbery Chek ni.
ISU IPP ( independent power producers) banyak disentuh oleh DSAI yang berkaintan dgn TNB. Disamping itu juga pentadbiran UMNO/BN yang lemah dari sudut pengurusan wang rakyat merupakan satu impak kepada masalah ekonomi negara.
Kesimpulannya, kerajaan BN sangat lemah dalam pemerintahan. Terpikir juga, bagaimana agaknya sekiranya PakLah sendiri yang berdebat dgn DSAI? Mungkin penonton-penontin akan terlena diulik mimpi mendengar penerangan Pak Lah yang suka memutar bilitkan isu dan meminta rakyat bersabar, berjimatlah tanpa ada point untuk menyelesaikan masalah yang ditanggung rakyat walhah masalah ini semuanya berpunca dari BN sendiri.


No comments: